Obiectivitatea istoricului. .. Poate fi vorba de o obiectivitate absoluta? Fireste ca nu. Intii, fiindca, in general, absolutul nu e din lumea noastra. Al doilea, pentru ca cea mai cristalina, mai emancipata si mai comprehensiva minte omeneasca reflecta totusi in legea ei realitatea perceputa - dupa cum cel mai pur strat de aer modifica raza transmisa. Vidul absolut singur ar putea-o lasa neatinsa, dar vidul n-ar propaga-o deloc, si, in mod absolut, nici nu exista! Adaugati la aceasta sentimentul - cel mai sofist -, care intervine, fatal, si veti intelege cit de ,,absoluta' poate fi aceasta obiectivitate, pe care subiectivitatea noastra o vamuieste asa de greu. Daca insa, cu toata nobletea si energia revendicarilor sale, aceasta aspiratie a istoricului e menita sa ramina un phtm desiderium, reala, foarte reala si realizabila este, in schimb, datoria elementara pentru orice om de stiinta de a evita cea mai mica alterare voita a adevarului, cea mai neinsemnata falsificare a realitatii date. Omeneste vorbind, acesta si e intelesul, singurul inteles posibil, al 'obiectivitatii'-A fi obiectiv nu inseamna, nu poate sa insemne a inceta sa fii om. (V. Bogrea) |
|
|
0 |
|
219 vizualizari |
|